tirsdag den 25. januar 2011

ØKOLOGISK PARADOKS

Forleden skrev en landsdækkende avis at efterspørgslen på økologiske vare var stigende i danmark og man derfor forsøgte at få flere landmænd til at lægge om til økologisk drift for at kunne klare efterspørgslen og det lyder jo dejligt selv i disse tider hvor økonomien er under pres eller i hvertfald er mere usikker. Samme dag kunne man også i Nordjyske læse at IRMA som er placeret i det mest indkomst stærke område af Aalborg (Hasseris) lukkede igen og blev lavet om til en fakta, og begrudelsen her var at man netop havde svært ved at sælge de økologiske produkter. Man kan måske derfor udlade af den historie at der også ind for økologien er en forskellighed i hvor man er bosiddende. Vi kan af og til opleve at gæster i bla. Skovbakken i Aalborg zoo udtrykker stor forargelse over at ketchuppen er økologisk hvor nogle måske er af den opfattelse at økologiske produkter er direkte skadelige ( opførslen er ihvertfald næsten sådan) hvor vi andre synes valget er gjort med hjertet og fordi vi vil vores kunder det bedst mulig ud fra en kvalitet af produktet. Måske skal forklaringen på dette findes i de mest konventionelle producenter af landbrugs produkter der gennem mange år har været på barrikaderne overfor økologien som de har tordnet mod som useriøst, skadeligt, et mode fænomen, uetisk mm. I 1998 var jeg på besøg på en Nordjysk landbrugs skole, det var husmoder udvalget der havde inviteret mig til at give lidt inspiration til retter med svinekød, der var fuldt hus af producenter og deres hustruer og jeg benyttede selvfølgelig lejligheden til at komme med min kritik af den mest konventionelle produktion som vi også af og til ser konsekvensen af i tv vores dyrevelfærden er kritisabel. Ligeledes nævnte jeg nogen af de små side gevinster der er i den økologiske produktion hvor du spare dig selv for et hav af ligegyldige og unødvendige tilsætnings stoffer i maden. Hvilket naturligvis fik stemningen op på kogepunktet  og rarsende rejste en producent sig op og med ret voldsom retorik råbte han at økologi var et mode fænomen en bølge som nu var på sit højeste og den sætning har jeg tit tænkt på siden og jeg gad godt høre denne mands forklaring på hvad der er sket siden 1998 måske er det sådan en som ham der har fundet på at økologi er direkte skadeligt.

1 kommentar:

  1. Det er til at få spat af - jeg skal også igen og igen forsvare økologien. Det er som om den brede befolkning har besluttet sig for at økologi er en dille og at det koster kassen fordi det er 'smart'. Men når man nu høre om den ene fødevareskandale efter den anden og man ser hvordan slagtedyr bliver behandlet - hvordan kan man så andet end at vælge side? Jeg kan både smage og mærke forskel på mine råvarer - så er det mon folks sensorik den er gal med, eller er det pengepungen? Det er rart at holde debatten i kog :-)

    SvarSlet