søndag den 30. januar 2011

Aalborg Universitet i dobbelt rolle om placeringen af MAD X

I forbindelse med placeringen af det meget omtalte MAD X hvor der eller i første omgang lå til at en placering i Aalborg gik der pludselig politik i udvælgelsen, kampen om de statslige arbejdspladser var stor og pludselig blev der udbudt en ny runde hvor interesserede byer kunne byde ind (igen) med mulige lokaliteter, netværk og samarbejde. Aalborg var blandt favoritterne med en god ansøgning fra første runde, med et godt samarbejde med Aalborg Universitet, byen, unikke lokaler i Nordkraft, faciliteter på Food Collage samt et godt og tæt netværk af fødevare producenter samt forskellige Nordjyske kokke, hvem der har valgt dem ud vides ikke men der var da god geografisk spredning i de valgte. Men de ansvarlige mente det var Universitet der havde haft en praktikant/studernede til at udvælge nogle emner der kunne tilkendegive deres støtte/opbakning. Ligeledes havde lokale politikere med tæt kontakt til fødevare ministeren inviteret ministeren til byen hvor man introducerede ham for de mange muligheder der er i det nordjyske, Danmarks helt store fødevare producerede område, med bla. en stor og meget vigtig eksport af fisk/skaldyr samt landbrug produkter.  Der var fodslag og sammenhold om projektet ind til den dag hvor det blev offentligt gjort at en ny udbuds runde ville blive fortaget ( en forlængelse af fristen) Her springer Aalborg universitet så fra det nuværende projekt forsalg ( men de informere dog ikke deres tidligere samarbejdes partnere om det) og kaster sig i armene på den formodede værste konkurrent Roskilde/RUC, Man kan sige at AUC sælger sig selv for bevare en lillefinger i kagedåsen med en lille flig af MAD X der placeres som en fiske afdeling i Hirtshals. Da fristen for anden omgangs bud på MAD X slutter ligger der derfor to projekter på fødevareministerens bord hvor Aalborg Universitet står som væsentlig med underskriver og forslags stiller. Det må betragtes som lidt useriøst og også en direkte devaluering af det hidtidige projekt som man havde i samarbejde med Aalborg by. Mest træls er faktisk at Aalborg by først får kendskab til universitets dobbelt rolle få dage før fristen udløber. Og derfor ikke har tid til at ændre deres projekt.  Enden på sagen er så den at Roskilde vinder udbuddet med den lille fiske filial det placeres i Hirtshals under ledelse af AUC. Mit kendskab til denne sag skyldes at jeg gennem bestyrelses arbejde i AIH ( Aalborg industri og handelskammer) har arbejdet aktivt for netop placeringen af Mad X i Aalborg ikke kun på grund af arbejdes pladser men også på grund af muligheden for  now how og fødevare fokus til Nordjylland. Under vejs i udbuds processen bliver jeg kontaktet af projekt 2 (RUC/AUC) hvor man ( telefon/mail både fra RUC & AUC) anbefaler mig at støtte dette forslag med en støtte erklæring og jeg oplyses endda at hvis jeg vil have indflydelse/jobs i dette nye projekt skal jeg også støtte det. Det undre mig en del at man pludselig har skiftet hest så jeg kontakter Aalborg Kommunes erhvervsråd der intet kender til denne nye udvikling i sagen. Jeg ved ikke om AUC ser sig som vinder eller taber i denne sag men jeg synes det trist at man ikke kan finde ud af at stå sammen og bære i folk og være ærlige overfor hinanden. Det ville alt andet lige ha været et scoop for både Aalborg og Nordjylland hvis MAD X havde fået sin placering her i stedet for at lade sig nøjes med lidt krummer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar